BAM (Baikal Amoer) Express

 

Route Baikal Amoer Express

De BAM Express treinreis is vooral aan te raden vanwege de werkelijk schitterende ongerepte natuur die gepasseerd wordt. Men moet wel enigszins houden van “Sovjet-retro”, omdat de meeste stopplaatsen aan de BAM spoorlijn typische Sovjet steden zijn met een wat mistroostig uiterlijk, maar een intrigerende stap terug in de tijd. Desalniettemin is de BAM een uitstekende reis om het échte Rusland te beleven! Tiara Tours is specialist in treinreizen door Rusland vertelt u er uiteraard graag alles over.Als alternatief voor de BAM Express is er ook de Trans Baikal Express. Dit is dezelfde route als de Trans Mongolië Express, maar met een extra stop bij het wereldberoemde, grootste stuwmeer ter wereld: het Baikal meer en vissersdorpje Listvianka.

De Baikal-Amoer Express is dé treinreis voor de echte avonturiers. Het traject is tot het plaatsje Taishet (na Krasnoyarsk) identiek aan de Trans Siberische Spoorlijn. Bij Taishet begint de echte BAM. Het spoor leidt dwars door het zeer afgelegen en onherbergzame Noord-Siberië. Het bergachtige gebied wordt gekenmerkt door talloze rivieren, bruggen en tunnels. De BAM is dan ook een traject met veel bochten, hetgeen de uitzichten zeker tegoed komt.

BAM Express - Rusland's mooiste treintraject

 

Gezien het extreme landschap en de extreme klimaat is de totstandkoming van BAM het een klein wonder te noemen. Helaas had het “wonder” ook een keerzijde. De spoorwerkers verantwoordelijk voor de bouw waren veelal politieke gevangenen die in en na de Stalinperiode ondergebracht werden in de zogenaamde BAM-lag (onderdeel van de GULAG). Zij werkten onder zeer barre omstandigheden aan de nieuwe spoorlijn waarbij vele duizenden strafarbeiders het niet overleefden.

BAM Express geschiedenis

Omdat de bouw van de BAM destijds begon als een megaproject om de aandacht van het volk af te leiden van de slechte levensomstandigheden van het Rusland van begin 20e eeuw, heeft de totale constructie zo’n 100 jaar (!) in beslag genomen. Zoals zoveel Sovjet-megaprojecten uit die tijd waren ze economisch gezien gedoemd te mislukken. De BAM was (en is) hierop geen uitzondering. Echter sinds een aantal jaren begint de Baikal Amur spoorlijn zijn vruchten af te werpen, vooral door de uitbreidende houtindustrie in de regio. De Russische spoorwegen zijn inmiddels zelfs begonnen met de zogenaamde AJAM, een nieuwe spoorlijn die het uiterst afgelegen Yakutsk met de BAM moet verbinden.